آموزش اندیکاتور MFI

اندیکاتور mfi
  • اندیکاتور MFI چیست؟

    اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی یا (Money Flow Index) از خانواده نوسانگرها می‌باشد که جریان ورود یا خروج نقدینگی به بازار را  در قالب یک شاخص نشان می‌دهد. اما بررسی ورود و خروج نقدینگی به بازار چه اهمیتی دارد؟

    بر اساس تئوری اقتصادی حجم پول، زمانی که حجم پول در بازاری افزایش می‌یابد قدرت خرید نیز  به صورت موازی افزایش خواهد یافت و در نتیجه فروشندگان تمایل ندارند تا دارایی خود را با قیمت پایین عرضه کنند. عدم جذابیت قیمتهای پایین برای فروشندگان و همچنین افزایش تقاضای خریداران سبب می‌شود تا قیمتها افزایش یابد و مادامی که قیمتها باعث ارضای فروشندگان نشود شاهد روند افزایشی آن خواهیم بود. این موضوع به صورت عکس نیز صدق می‌کند؛ زمانی که نقدینگی از بازار خارج می‌شود طبیعتا تقاضا در بازار افت خواهد کرد و این اتفاق سبب می‌شود تا قیمتها کاهش یابند.

    حال این تئوری را در بازار سرمایه مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ زمانی که یک گزینه سرمایه‌گذاری مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد، به مرور زمان حجم زیادی پول وارد بازار خواهد شد و به تدریج قیمتها افزایش خواهند یافت. همچنین خروج پول از بازار می‌تواند شرایطی عکس را بوجود آورد و در نهایت منجر به کاهش قیمت گردد.

    اندیکاتور جریان پول (MFI) چیست؟

    در اولین قدم جهت آموزش کار با اندیکاتور MFI، همانطور که قبلا گفته شد لازم است بدانید شاخص جریان پول، یک اندیکاتور فنی و نوسان­گر منحصر به فرد برای تحلیل تکنیکال در بازار بورس است. این اندیکاتور تکانه (شتاب) و حجم را با فرمول RSI ترکیب می­کند. معمولا MFI، زمانی که شاخص بالای ۵۰ است گاوی (خرید برای سود کوتاه مدت) و زمانی که زیر ۵۰ است، خرسی (فروش به امید خرید با قیمت پایین­تر) خوانده می­شود.

    اندیکاتور

    MFI در بالای ۸۰، اشباع خرید و در زیر ۲۰، اشباع فروش را نشان می­دهد. تجزیه و تحلیل تکنیکال الگو را می­توان با MFI، ترکیب کرد تا قدرت سیگنال افزایش یابد.

     نحوه محاسبه اندیکاتور MFI

    اندیکاتور MFI شباهت زیادی با اندیکاتور RSI دارد با این تفاوت که حجم معاملات نیز در محاسبات MFI لحاظ شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که MFI دقیقا همان اندیکاتور RSI می‌باشد، با این تفاوت که حجم نیز در محاسبات آن دخیل شده است. محاسبات اندیکاتور MFI بسیار ساده می‌باشد و در درجه اول قیمت بسته (Close) با بیشترین و کمترین قیمت (High & Low) جمع می‌شود و تقسیم بر سه خواهد شد که به حاصل این میانگین اصطلاحا قیمت تایپیکالی گفته می‌شود.

    اندیکاتور MFI شباهت زیادی با اندیکاتور RSI دارد با این تفاوت که حجم معاملات نیز در محاسبات MFI لحاظ شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که MFI دقیقا همان اندیکاتور RSI می‌باشد، با این تفاوت که حجم نیز در محاسبات آن دخیل شده است. محاسبات اندیکاتور MFI بسیار ساده می‌باشد و در درجه اول قیمت بسته (Close) با بیشترین و کمترین قیمت (High & Low) جمع می‌شود و تقسیم بر سه خواهد شد که به حاصل این میانگین اصطلاحا قیمت تایپیکالی گفته می‌شود.

     نحوه محاسبه اندیکاتور MFI

    در قدم دوم جریان نقدینگی محاسبه می‌گردد؛ جریان نقدینگی به سه دسته جریان مثبت، جریان منفی و جریان خنثی تقسیم بندی می‌شود:

    1. جریان نقدینگی مثبت:  زمانی که قیمت تایپیکالی از قیمت روز گذشته بالاتر باشد در این حالت جریان نقدینگی مثبت است.
    2. جریان نقدینگی منفی: زمانی که قیمت تایپیکالی از قیمت روز گذشته پایین‌تر باشد در این حالت جریان نقدینگی منفی است.
    3. جریان خنثی نقدینگی: زمانی که قیمت تایپیکالی نسبت به روز گذشته تغییرلتی نداشته باشد در این حالت وضعیت خنثی دارد.

    در قدم سوم نسبت نقدینگی محاسبه خواهد شد و این نسبت از تقسیم جریان نقدینگی مثبت بر منفی بدست خواهد آمد:

    حال تمام داده های مورد نیاز برای محاسبه MFI تکمیل شده است و به راحتی می‌توانیم بر اساس فرمول زیر شاخص جریان نقدینگی را محاسبه کنیم. البته تاکید می‌گردد که تحلیلگران تکنیکال هیچ نیازی به محاسبه MFI ندارند و صرفا جهت آموزش و تفهیم هرچه بهتر موضوع، نحوه محاسبه آن آموزش داده شده است.

    نحوه عملکرد اندیکاتور MFI

    یادتان باشد در آموزش کار با اندیکاتور MFI، رخ دادن یک واگرایی میان اندیکاتور و قیمت، در بورس بسیار مهم است. دو نوع واگرایی وجود دارد: واگرایی مثبت و واگرایی منفی؛ که هر دو نیز برای اهداف تجاری، بسیار مفید و موثر هستند. درحالیکه واگرایی مثبت نشان دهنده فرصت خرید است، واگرایی منفی نمایش­گر فرصت فروش است.

    واگرایی و همگرایی در MFI:

    یکی از ویژگی‌های مثبت اندیکاتور MFI امکان بررسی ضعف در روند می‌باشد. این اندیکاتور همانند RSI در تشخیص واگرایی ها در کف و قله‌ها دقت نسبتا بالایی دارد. با توجه به اهمیت بررسی واگرایی در اندیکاتورها، MFI می‌تواند کمک بزرگی در زمینه تشخیص قدرت روند باشد..

    آموزش کار با اندیکاتور MFI و شیوه معامله با آن

    برای آموزش کار با اندیکاتور MFI، لازم است علاوه بر یادگیری نحوه محاسبه MFI، یاد بگیریم که چگونه بر اساس آن، معاملاتمان را در بازار بورس انجام دهیم و درواقع چگونه بر اساس این شاخص، تحلیل تکنیکال کنیم!!

    معاملات نوسانی ناقص با MFI

    جدا از تکنیک معاملات نوسانی منظم، نوسانات ناقص اتفاق دیگری است که می­تواند منجر به تغییر و بازگشت قیمت یک سهم در بازار شود. نوسانات ناقص، کاملا مستقل از قیمت و صرفا متکی به MFI است. نوسانات ناقص شامل چهار مرحله می­شود و صعودی (فرصت خرید) یا نزولی (فرصت فروش) در نظر گرفته می­شوند.

    خرید با MFI

    • MFI به زیر ۲۰ رسیده و وارد محدوده فروش بیش از حد (اشباع فروش) می­شود.
    • MFI به بالای ۲۰ بر­می­گردد.
    • MFI پایین می­کشد اما بالای ۲۰، باقی می­ماند.
    • یک شکست در MFI، بالاتر از بالاترین رقم قبلی خود، سیگنال خرید خوبی است.

    فروش با MFI

    • MFI به بالای ۸۰ می­رسد و وارد محدوده خرید بیش از حد (اشباع خرید) می­شود.
    • MFI، به زیر ۸۰ کاهش می­یابد.
    • MFI اندکی افزایش می­یابد اما همچنان زیر ۸۰ باقی می­ماند.
    • افت MFI به زیر پایین­ترین رقم قبلی­اش، سیگنالی است برای یک فروش کوتاه (فروش به امید خرید دوباره در قیمت پایین­تر) یا نقد کردن سود.

    نکته مهم در آموزش کار با اندیکاتور MFI، این است که استفاده از MFI در کنار دیگر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بازار بورس است که در به حداکثر رساندن شانس موفقیت در کسب سود، موثر خواهد بود.

    نکته:

    از سطوح اشباع خرید و فروش نیز همچنین برای سیگنال دادن درباره فرصت­های احتمالی معاملات بازار بورس، استفاده می شود. حرکت به زیر ۱۰ یا بالای ۹۰، بسیار نادر است. و معامله­گران بازار بورس، منتظر می­مانند تا MFI به بالاتر از ۱۰ بازگردد تا سیگنال معامله طولانی را دهد و یا به زیر ۹۰ رود و برای یک معامله کوتاه، سیگنال بدهد.

    البته در آموزش کار با اندیکاتور MFI، سایر تحرکاتی که خارج از محدوده اشباع خرید و فروش انجام می­شود هم می­تواند مفید باشد. برای مثال، زمانی که یک سهم معین در بازار بورس، در روند صعودی قرار دارد، افت و نزول شاخص MFI به زیر ۲۰ (و یا حتی ۳۰) و سپس افزایش مجدد به بالاتر از آن می­تواند نشان دهد که حرکت قلاب (حرکت بازگشتی ناگهانی قیمت به سطوح حمایتی و مقاومتی) به انتها رسیده و روند صعودی قیمت، از سر گرفته شده است.

    روند نزولی نیز به همین صورت است. یک افزایش کوتاه مدت، می­تواند MFI را تا ۷۰ یا ۸۰ بالا بکشد. اما هنگامی که به پایین سقوط می­کند، می­تواند به عنوان زمان ورود به یک معامله کوتاه برای آمادگی جهت یک افت قیمت مجدد در بورس در نظر گرفته شود.

    سخن پایانی

    در این مقاله در خصوص آموزش کار با اندیکاتور MFI در بازار بورس صحبت کردیم و نکات مهم تحلیل تکنیکالی این مقاله به شرح زیر می باشد:

    • اندیکاتور جریان پول یا همان MFI، یک اندیکاتور فنی است که سیگنال­های خرید و فروش بیش از حد (اشباع شده) را با استفاده از هر دو داده قیمت و حجم، تولید می­کند.
    • اگر چنانچه MFI به بالای ۸۰ برسد به عنوان خرید بیش از حد (اشباع خرید) در نظر گرفته می­شود و اگر MFI به زیر ۲۰ برسد، به عنوان فروش بیش از حد (اشباع فروش) قلمداد می­شود و البته لازم به ذکر است که سطح ۹۰ و ۱۰ نیز به عنوان آستانه منظور می­گردد.
    • رخ دادن یک واگرایی میان اندیکاتور و قیمت در بورس، قابل توجه است. برای مثال، اگر شاخص MFI افزایش پیدا کند در حالیکه قیمت سقوط می­کند یا ثابت و پایدار است، می­تواند نشان دهنده این باشد که قیمت شروع به افزایش خواهد کرد.

    در این مقاله تیم ریبیز Reybiz  تلاش کرد به صورت کامل او بصورت روشن و قابل فهم، آموزش کار با اندیکاتور MFI در تحلیل تکنیکال را به شما دوستان توضیح دهیم. آیا اکنون می توانید از تحلیل تکنیکال بر اساس این اندیکاتور برای معاملات خود در بازار بورس، استفاده کنید؟ یا ترجیح می­دهید ابتدا کمی با Risk Free، تمرین کنید؟

    خوشحال میشویم نظر خود را در خصوص آموزش کار با اندیکاتور MFI بدانیم.

    ترتیبی که برای خواندن مقالات” مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

     

    NFT چیست ؟

    هش و هش ریت چیست و چه کاربردی دارند؟

    تتر (Tether) چیست؟

    معرفی انواع الگوهای هارمونیک و روش های معامله

    بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟

    شاخص ترس و طمع چیست ؟

    معرفی کامل پروتکل Alien Worlds و توکن TLM

    تعریف تحلیل تکنیکال چیست؟

    کریپتوکارنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

    اندیکاتور جریان پول (MFI) چیست؟

    استاندارهای ERC20 و TRC20 چیست؟ و چه تفاوتی باهم دارند؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *