آشنایی با بیت کوین

  • آشنایی با بیت کوین

    آشنایی با بیت کوین ، همه چیز از سال ۲۰۰۸ و انتشار مقاله‌ای که نوعی پول الکترونیک به نام بیت کوین در آن معرفی شده بود آغاز شد. هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو آغازگر انقلابی بود که سال‌ها بعد به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد و اقتصاددانان را به بحث‌های نظری گسترده درباره آن وادار کرد.

    بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در دنیای پسا اینترنت آغازگر جریان غیرمتمرکزسازی شد.بیت کوین (bitcoin) می‌تواند نوعی پول باشد که با آن خرید کرده یا سفارش‌ آنلاین انجام می‌دهید، به‌عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری مطرح شود که ارزش اندوخته‌های شما را در بلندمدت حفظ می‌کند یا بستری برای برنامه‌های غیرمتمرکز در آینده باشد که در جنبه‌های غیرمالی از زندگی شما وارد می‌شود.

    احتمالا همراه با افزایش قیمت‌ وسوسه‌انگیز ارزهای دیجیتال، در اخبار و فضای مجازی درباره‌ پادشاه ارزهای دیجیتال چیزهایی شنیده باشید و در میان گشت‌وگذارتان در سایت‌‌های مختلف با مطالبی تحت عنوان اینکه بیتکوین چیست و یا چطور می‌توانید بیت‌کوین رایگان به دست بیاورید، برخورد داشته‌اید.

    اما جدا از بحث بیت کوین‌های رایگان که به هیچ وجه نقطه شروع جالبی برای آشنا شدن با چنین پدیده بزرگی نیست، در این مطلب قرار است این انقلاب پولی و تکنولوژیکی را بشکافیم و آن را از هر نظر مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به سوالاتی که از این ارز دیجیتال در ذهن دارید، پاسخ دهیم.

    بیت کوین چیست؟

    رمز ارز بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

    دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید. همین کارکردهای مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از بیت کوین می‌توانید داشته باشید، شاید مهمترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

    از این ارز دیجیتال به عنوان نوعی پول یاد کردیم. پس برای شناخت بهتر آن، ابتدا لازم است که با پول و تاریخچه‌ آن نیز کمی آشنا شویم.

    چگونه در ایران بیت کوین بخرم؟ آموزش خرید بیت کوین

    پس از آشنایی کامل با بیت کوین، گام بعدی خرید آن است. در این مقاله، به‌زبان ساده نحوه خرید بیت کوین و ذخیره امن این ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

    همان‌طور که احتمالا می‌دانید، بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و به‌شکل دیجیتالی منتقل می‌شود. بنابراین، برای خرید بیت کوین لازم نیست حضوری اقدام کنید، بلکه این کار به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود.

    همچنین، سؤالی که همیشه برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود این است که آیا باید حتماً چند هزار دلار خرج کنیم و یک واحد بیت کوین بخریم؟ نه، حتماً لازم نیست یک واحد کامل بیت کوین بخرید. مانند طلا که می‌‌توانید چند گرم از آن را خریداری کنید، بیت کوین هم تا هشت واحد اعشار قابل‌تقسیم است و به‌عنوان مثال می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین یا حتی به‌اندازه ۵۰۰ هزار تومان بیت کوین بخرید.

    اگرچه بیت کوین را می‌توان به روش‌های دیگری مانند گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی و یا از افراد حقیقی خریداری کرد، امن‌ترین روش، مراجعه به یک وب‌سایت صرافی معتبر است. به‌دلیل تراکنش‌های نیمه‌ناشناس بیت کوین، خرید این ارز دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و افرادی که شناخت کافی از آنها ندارید، ریسک بسیار بالایی دارد و در صورت کلاهبرداری، پیگیری‌های قضایی بعدی بسیار مشکل خواهد بود.

    اگر ساکن ایران هستید، در یک سایت صرافی ایرانی، به‌راحتی می‌توانید با کارت بانکی خود به‌طور مستقیم بیت کوین بخرید یا ارزهای دیجیتال دیگر خود را به بیت کوین تبدیل کنید. اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، برای خرید بیت کوین با کارت اعتباری یا حساب بانکی خود می‌توانید از یک صرافی بیت کوین خارجی خرید را انجام دهید.

    آموزش خرید بیت کوین از صرافی‌ها

    بهترین کیف پول های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

    اگر قصد دارید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید یا تراکنش بیت کوین انجام دهید، در ابتدای کار نیاز به کیف پول یا والت (Wallet) دارید. بیت کوین با استفاده از ابزار کیف پول کنترل دارایی‌ها را به خود افراد می‌سپارد و به همین دلیل، پیداکردن یک کیف پول امن و مطمئن برای ذخیره بیت کوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    خبر خوب این است که بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال بازار است و بیش از هر ارز دیجیتال دیگری برای آن کیف پول وجود دارد، بنابراین کار شما برای انتخاب یک کیف پول امن چندان دشوار نخواهد بود. خبر خوب بعدی این است که نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین کاملاً رایگان هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. کیف پول‌ نرم‌افزاری امن و معتبر برای بیت کوین کم نیست، اما اگر امنیت بیشتری می‌خواهید می‌توانید با پرداخت هزینه کیف پول سخت‌افزاری (فیزیکی) تهیه کنید. در صورتی که در میان انبوهی از کیف پول بیت کوین گم شده‌اید و همچنان نمی‌دانید باید از کدام نام و برند استفاده کنید، با مطالعه ادامه این مقاله با بهترین و معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین آشنا خواهید شد.

    بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

    اینکه چه کیف پولی «بهترین» است، کاملاً به شرایط وابستگی دارد و برای هر شخص نسبت به سطح دانش، امکانات موردنیاز و میزان سرمایه پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد.

    به‌عنوان مثال، برای افراد تازه‌کار معمولاً کیف پولی مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند، اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر خیلی اهمیت ندارد.

    همچنین، امکانات (دسترسی به اینترنت، کامپیوتر یا تلفن همراه) در بحث مناسب‌بودن یک کیف پول تأثیرگذار است. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، بنابراین هر کس نسبت به شرایط و امکانات خود یکی از انواع کیف پول‌های بیت کوین را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند و یا فردی که تلفن همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به جز موبایل بهره می‌برد.

    اگرچه بیش از صد کیف پول با نام‌های مختلف برای بیت کوین وجود دارد، در اینجا ۱۰ موردی را معرفی می‌کنیم که از نظر تیم محتوای وب‌سایت ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۱ بهترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین هستند.کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، کلیدهای خصوصی (دارایی‌ها) را روی دستگاه یا محیط فیزیکی ذخیره می‌کنند و به‌جز خود کاربر، افراد دیگر هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌ها ندارند. به همین دلیل، خطر تحریم یا بلوکه‌شدن وجوه در این کیف پول‌ها وجود ندارد. در تهیه این فهرست معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران لحاظ شده است.

    کیف پول‌های زیر در حال حاضر بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره بیت کوین هستند:

    • کیف پول نرم‌افزاری Trust Wallet (موبایل)
    • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
    • کیف پول سخت‌افزاری Trezor
    • کیف پول نرم‌افزاری Mycelium (موبایل)
    • کیف پول نرم‌افزاری BlueWallet (موبایل)
    • کیف پول نرم‌افزاری Electrum (دسکتاپ و موبایل)
    • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)
    • کیف پول نرم‌افزاری Bitcoin Wallet (موبایل)
    • کیف پول نرم‌افزاری Blockchain.com (تحت وب)
    • کیف پول‌ کاغذی بیت کوین با وب‌سایت Bitaddress.org (ذخیره‌سازی سرد)

    بیت کوین به‌عنوان یک پروژه همگانی شکل گرفت. این ارز دیجیتال به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز واضح طراحی‌شده و در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. بیت کوین یک پروژه متن‌باز عمومی است که روی دفتر کل باز که برای عموم قابل‌دسترس است، کار می‌کند. ولی با تمام شفافیت و واضح بودنش هنوز یک راز بزرگ دارد:

    چه کسی بیت کوین را ساخته و ساتوشی ناکاموتو کیست؟

    کد بیت کوین

    ابتدا بیاید از چیزهایی که میدانیم شروع کنیم. اولین گام در سال ۲۰۰۷ برداشته شد، زمانی که ناکاموتو کد بیت کوین را نوشت. در نوامبر سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو گزارش عملکرد یا همان وایت‌پیپر (White paper) اختراع خودش را که امروزه معروف شده منتشر کرد.

    ساتوشی ناکاموتو کیست؟

    سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بیت کوین ماین شد و این پیام را در خود داشت:

    روزنامه تایم سوم ژانویه ۲۰۰۹: صدر اعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.

    ساتوشی به‌منظور اصلاح کردن اصول اولیه پروتکل بیت کوین، به‌شدت درگیر جامعه بیت کوین و همکاری با آن بود. بعد از دو سال مشارکت، ساتوشی ناکاموتو از توسعه بیت کوین کنار رفت و در دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت‌ها را گوین اندرسون به صورت داوطلبانه برعهده گرفت.

    سپس در بهار سال ۲۰۱۱ ناکاموتو برای رساندن پیام نهایی بازگشت. او در پستی نوشت که در حال حاضر مشغول موضوع دیگری است و مسئولیت بیت کوین در اختیار فرد مناسبی (گوین اندرسون) قرار دارد. این آخرین حرفی بود که جهان از خالق ناشناس بیت کوین به یاد می‌آورد.

    راز هویت ناکاموتو فقط به خاطر گمانه‌زنی کنجکاوانه‌ی جامعه بیت کوین به‌منظور شناخت وی مهم شد. گفته می‌شود که ساتوشی ناکاموتو یک فرد ژاپنی، متولد پنجم آپریل سال ۱۹۷۵ است. کسی در مورد جنسیت ناکاموتو چیزی نمی‌داند و حتی کسی نمی‌داند که ناکاموتو یک نفر است یا چند نفر.

    آیا ساتوشی ناکاموتو بریتانیایی است؟

    در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو نامشخص است همچنان تحقیقات و نتیجه‌گیری‌ها درباره‌ی گذشته وی ادامه دارد. استفاده بی‌عیب و نقص ناکاموتو از زبان انگلیسی و پست‌ها و وایت پیپر وی باعث به وجود آمدن شک و تردید در هویت ژاپنی او شده است. همچنین گاها استفاده او از زبان انگلیسی بریتانیایی (بریتیش) در کد و کامنت ها باعث به وجود آمدن این حدث و گمان شده که او یک فرد اصیل انگلیسی است.

    علاوه بر این استفان توماس یک برنامه‌نویس سوییسی و عضو فعال جامعه بیت کوین نمودار زمانی بیش از ۵۰۰ پست ناکاموتو را به نمایش گذاشت و این نمودار بیانگر غیاب او در ساعات نیمه‌شب تا ۶ صبح به‌وقت گرینویچ بود و همچنین اطلاعاتی را منتشر کرد که محل زندگی احتمالی او را نشان می‌داد.

    نیک سابو (Nick Szabo)

    ساتوشی ناکاموتو کیست؟

    تا به امروز افراد متعددی وجود دارند که گمان می‌رود یکی از آنها خالق سری بیت کوین یعنی ناکاموتو باشد.

    اولین گزینه‌های ما نیک سابو است، او یکی از هواداران واحد پولی غیرمتمرکز بود. او قبل از بیت کوین در سال ۱۹۹۸ به دنبال راه‌اندازی یک ارز دیجیتال به نام بیت‌گلد (BitGold) بود که به دلیل وجود مشکل «دوبار خرج کردن»، شکست خورد.

    یکی از محققان مطرح اینترنت، اسکای‌ گری(Skye Grey) با بررسی سبک نوشته‌های سابو مدعی شد که سبک نوشتار او مشابه با سبک نوشتار وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو است. البته این فقط یک احتمال بوده که بارها توسط سابو رد شده است.

    دوریان پرینتیس ساتوشی ناکاموتو (Dorian Prentice Satoshi Nakamoto)

    ساتوشی ناکاموتو کیست؟

    یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی یک فرد ژاپنی آمریکایی ساکن کالیفرنیا به نام دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو است. این موضوع اولین بار در یک هفته نامه خبری در مارس ۲۰۱۴ مطرح شد.

    تو آن مقاله، نویسنده به تدریس ناکاموتو به‌عنوان فیزیکدان در دانشگاه کال پولی پاناما و سابقه آزادی‌خواهانه او در گذشته به‌عنوان یک مدرک برای هویت او اشاره کرد. بزرگ‌ترین مدرک او پاسخ ناکاموتو درباره سؤالی در رابطه با بیت کوین بود که این فرد در جواب گفته بود:

    من دیگر با این موضوع کاری ندارم به همین خاطر دیگر نمی‌توانم درباره‌ی آن نظری بدهم، حالا دیگر این موضوع در دست افراد دیگری است و آنها مسئولش هستند و من دیگر هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارم.

    این موضوع سبب شور و حال در رسانه ها و حتی تعقیب خودرو وی شد. هرچند بعدها در یک مصاحبه گفته خودش را انکار کرد و اذعان داشت که سؤال خبرنگار را اشتباه متوجه شده است و فکر می‌کرده که سؤال خبرنگار در مورد شغل سری سابق او به‌عنوان پیمانکار نظامی بوده است.

    اهمیت هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو

    عصری که اطلاعات به‌سرعت منتشر می‌شود ساتوشی ناکاموتو موفق شده که هویت خودش را کاملاً پنهان نگاه دارد. ولی چرا فاش کردن هویت ساتوشی ناکاموتو این‌قدر اهمیت دارد؟ اگر ناکاموتو یک فرد باشد او مالک حدود ۵% از بیت کوین‌های جهان است که او را در تاریخ ۱۲ سپتامبر در رتبه پنجاه و دومین فرد ثروتمند کره زمین قرار می‌دهد.

    ساتوشی ناکاموتو کیست؟

    اینمیزان از ثروت پیامدهای زیادی در پی دارد، پیامدهایی فراتر از تصور. اگر ساتوشی ناکاموتو قرار بود بیت کوین‌هایش را به فروش بگذارد (طبق شایعات ۹۸۰.۰۰۰ بیت کوین) بازار به شدت تکان خواهد خورد و این موضوع در آینده، در صورت رشد قیمت بیت کوین خطرناک و خطرناک‌تر می‌شود.

    بحث بر سر مقیاس پذیری

    گذشته از موضوع هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، مخترع بیت کوین با آینده آن هم در ارتباط است. این بحث‌های داغ باعث به وجود آمدن مسائل نگران‌کننده‌ای برای بیت کوین شده است، بخصوص بحث چگونگی برخورد با معضل زیاد شدن تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین. هرچه میزان بلاک‌ها زیادتر شود ریسک سنگین شدن شبکه بالا می‌رود.

    یک طرف بحث خواستار تغییر اساسی نود بیت کوین از طریق افزایش اندازه بلاک است تا به سیستم این اجازه را بدهد که تراکنش‌ها سریع‌تر شود. طرف دیگر ماجرا این بحث را خیانتی به مفهوم اصلی می‌داند و اعتقاد دارد که این مسئله موجب متمرکز شدن می‌شود. تشخیص هویت فرد سازنده ی بیت کوین اطمینان ما را بیشتر خواهد کرد و می‌تواند قدمی برای رشد بیت کوین باشد.

    نتیجه گیری

    درنهایت، تشخیص هویت سازنده‌ی بیت کوین یک تلاش آرمان‌گرایانه است. و سکوت او از بهار سال ۲۰۱۱ می‌تواند به این معنی باشد که احتمالاً از این پس نیز خبری از او نخواهد بود. با این اوصاف، بیت کوین این ارز دیجیتالی متن‌باز که حدود یک دهه پیش ساخته شده با وجود این راز همچنان ادامه خواهد داد. جامعه بیت کوین به هر حال مجبور خواهد بود تا با معمای ساتوشی ناکاموتو کنار بیاید.

    ممنون که تا اخر مقاله آشنایی با بیت کوین با تیم ریبیز همرته بودید.

    ترتیبی که برای خواندن مقالات” مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

     

    NFT چیست ؟

    هش و هش ریت چیست و چه کاربردی دارند؟

    تتر (Tether) چیست؟

    #ارز دیجیتالقیمتتغییرات24 ساعت اخیر

    آشنایی با بیت کوین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *