رمزارز تزوس (Tezos) چیست؟

تحلیل فاندامنتال تزوس
  • رمزارز تزوس (Tezos) چیست؟

    رمزارز تزوس (Tezos) چیست؟

    آینده تزوس (Tezos) چگونه است؟ پیش ‌بینی قیمت تزوس صعودی است یا نزولی؟ مسیری که رمزارز تزوس (XTZ) از گذشته تا به امروز طی کرده، به هیچ وجه آسان نبوده است. با این وجود، علی‌رغم همه موانعی که بر سر راه این رمزارز قرار گرفته است، تزوس به رشد خود ادامه داد. دو سال پس از راه‌اندازی، رمزارز تزوس (XTZ) در بیش از ده صرافی بزرگ رمزنگاری از جمله صرافی چنجلی (Changelly) لیست شده است. در ادامه به معرفی بیشتر این رمزارز و پیش‌ بینی قیمت آینده تزوس می‌پردازیم.

    تزوس (Tezos) یک ارز دیجیتال و یک پروژه بلاکچینی است که به خاطر قرار گرفتن در مکانیزم‌ها داخلی برای ارتقای شبکه خود معروف است. در این مقاله ساختار شبکه، کیف پول‌ها، روش استخراج، نحوه خرید و آینده قیمت ارز دیجیتال تزوس XTZ را تحلیل خواهیم کرد(آکادمی ریبیز Reybix).

    رمزارز تزوس (Tezos) چیست؟

    این ارز که یک شکل از دارایی‌های دیجیتال است، با نماد اختصاصی XTZ نمایش داده می‌شود. رمزارز تزوس در سال ۲۰۱۷ میلادی به دست آرتور بریتمن منتشر شده است. در میان ارزهای دیجیتال، تزوس خود را به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر معرفی کرده است. پلتفرم قراردادهای هوشمند تزوس، امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و مشابه اتریوم است با این تفاوت که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند.

    بگذارید کمی ساده‌تر صحبت کنیم. تزوس یک شبکه بلاک‌چین مبتنی بر قراردادهای هوشمند است و قصد دارد زیرساخت‌های پیشرفته‌تری را ارائه دهد به این معنی که می‌تواند با مرور زمان، بدون وجود خطر هارد فورک، تکامل یافته و بهبود یابد. ارزش بازاری ارز رمزارز تزوس در حدود ۲٫۵۸ میلیارد دلار است و در رتبه ۳۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

    ارز تزوس

    نماد کوین تزوس، XTZ است و یک فرآیند استخراج به نام بیکینگ (Baking) دارد که با الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) کار می‌کند. کسانی که می‌خواهند در این فرآیند شرکت کنند، حداقل باید ۱۰ هزار تزوس را سرمایه‌گذاری کنند تا به عنوان سرمایه‌گذار در روند تأیید و انتشار بلوک‌ها شرکت داده شوند.

    ویژگی های تزوس

    تزوس

    تزوس برای توصیف پلتفرم خود، ویژگی‌های زیر را عنوان کرده است:

    خود اصلاحگر (Self-Amendment)

    این ویژگی به تزوس این امکان را می‌دهد بروزرسانی‌های خود را بدون نیاز به فورک یا جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاک‌چین متفاوت، اعمال کند. این مورد می‌تواند در طول زمان جلوی چند قسمت شدن جامعه، تغییر انگیزه سهام‌داران و مختل شدن شبکه را بگیرد. هزینه‌های اجرای بروزرسانی در پروتکل و پیاده‌سازی نوآوری‌ها در آینده بخاطر این ویژگی کاهش می‌یابد.

    مدیریت درون‌زنجیره‌ای (On-Chain Governance)

    تمامی سهامداران می‌توانند در مدیریت پروتکل دخیل باشند. چرخه انتخاباتی برای سهامداران فرایندی سازمان‌یافته است تا درباره طرح‌های پیشنهادی توافق جمعی حاصل شود. در آینده با کشف مکانیزم‌های بهتر مدیریت، با ترکیب ساز و کار مدیریت درون زنجیره‌‌ای با پروتکل خود اصلاحگر، امکان تغییر شیوه فرایند رای‌گیری وجود خواهد داشت.

    نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

    اصلاحات پیشنهادی گه مورد پذیرش واقع می‌شوند، می‌تواند شامل پرداخت به افرادی باشد که قصد بهبود پروتکل را دارند. این نوع ساز و کار تامین مالی نگهداری از شبکه را به صورت غیرمتمرکز ممکن می‌سازد. ایجاد یک اکوسیستم از توسعه‌دهندگان فعال و متنوع که برای مشارکت در پروتکل انگیزه اقتصادی دارند، باعث بهبود روند توسعه و پذیرش تزوس خواهد شد.

    قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart contracts & Formal Verification)

    پلتفرم تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزی را به کاربران می‌دهد که امکان دستکاری و مختل کردن آن توسط اشخاص ثالث وجود ندارد. علاوه بر این تزوس به فرایند بررسی رسمی قراردادهای هوشمند که تکنیکی برای بهبود امنیت آن‌هاست، کمک می‌کند.

    در صورت استفاده صحیح از این تکنیک، در آینده از باگ‌های هزینه‌بر و جنجال‌آفرین جلوگیری خواهد شد.

    اثبات سهام (Proof-Of-Stake)

    مشارکت‌کنندگان در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز منابع محاسباتی لازم برای بقا و ادامه حیات شبکه را فراهم می‌کنند. در تزوس هر سهامداری می‌تواند در فرایند اجماع شرکت کند و به دلیل مشارکت در تامین امنیت و پایداری شبکه، از سوی آن جایزه دریافت کند.

    این رویه بر خلاف رویه دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام است. در راه ورود به ساز و کار تزوس موانعی کمتر از بقیه وجود دارد و در مقایسه با سایرین، هزینه‌های آن نیز اندک است.

    نمایندگی (Delegation)

    لازمه‌ی مشارکت در فرایند اثبات سهام، یک سپرده امن است. مشابه اثبات سهام که بر روی درستکار بودن اکثریت افراد شبکه استوار است، امنیت تزوس نیز با پروتکل انگیزه بخش آن از طریق پاداش دادن به افراد راستگو و مجازات افراد متقلب در شبکه به وقوع می‌پیوندد. کاربرانی که نمی‌خواهند مستقیماً در پروتکل اجماع شرکت کنند، قادر به انتخاب نماینده و سپردن حقوق خود به آن‌ها هستند.

    کیف پول تزوس

    کیف ارز تزوس

    برای نگهداری تزوس باید کیف پول آن را داشته باشید یا از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از تزوس پشتیبانی می‌کنند. بر خلاف بیشتر رمز ارزها، تزوس کیف پول رسمی معرفی نکرده اما چهار گزینه نرم‌افزاری (Galleon Wallet، Air Gap، Kukai، ZenGo) را معرفی کرده است. همچنین امکان ذخیره تزوس بر روی کیف پول‌های سخت افزاری ترزور و لجر نیز میسر است.

    از دیگر کیف‌پول‌هایی که می‌توانند از رمز ارز تزوس پشتیبانی کنند، می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

    ۱٫اتمیک والت

    بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شوند و تیم پشتیبانی آن هر هفته ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند.

    1. لجر نانو اس

    لجر نانو اس دارای ویژگی‌های فوق‌العاده امنیتی است آن را به یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتالی مثل تزوس تبدیل می‌کند.

    1. ترزور مدل تی

    ترزور مدل تی یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره تزوس است. این کیف پول دارایی‌های شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند تا در مقابل حملات هکرها در امان باشند.

    آینده ارز دیجیتال تزوس

    بدون شک، مشکلات و فرصت‌های بیشتری برای رشد قیمت آینده تزوس وجود دارند. برخی از وقایع اخیر تأثیر مثبتی روی قیمت این رمزارز گذاشته است. این بدان معناست که رمزارز تزوس یک ارز دیجیتال وابسته و نیمه‌وابسته به وقایع مختلف است و خبرها و اتفاقات مختلف، در نرخ آینده آن تأثیر دارد.

    در سال ۲۰۲۰ میلادی، قیمت ارز تزوس تنها طی ۵۰ روز افزایشی ۲۰۹ درصدی را تجربه کرد و از ۱.۲۴ به ۳.۸۲ دلار رسید. این نشانگر آن است که بازار به پتانسیل و آینده تزوس علاقه دارد و آن را ارزی هیجان انگیز محسوب می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی از جمله کوین‌بیس و بایننس، خدمات استیکینگ Tezos را برای کاربران فراهم می‌کنند.

    اگر تعداد صرافی‌هایی که این خدمات را برای دارندگان ارز XTZ ارائه می‌دهند افزایش یابد، امکان افزایش قیمت تزوس نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که فراهم کردن امکان کسب درآمد برای دارندگان این ارز دیجیتال یک انگیزه قوی محسوب می‌شود و در نتیجه، تقاضا برای خرید تزوس هم می‌تواند افزایش پیدا کند که طبعا افزایش قیمت را در به دنبال خواهد داشت.

    تزوس در مقابل اتریوم

    برای بررسی آینده تزوس آن را با اتریوم مقایسه می‌کنیم. در وایت پیپر پروژه تزوس، به نقش ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار رمزارز اتریوم (Ethereum)، اشاره شده است که روی الگوریتم اثبات سهام، جریمه‌ای به نام اسلشر (Slasher) را ایجاد کرده است. اما تزوس دارای یک بلاکچین است که ویژگی‌های مختص به خودش را دارد. در ادامه به آن ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

    این پیشنهاد باید از یک درگاه که پروتکل‌های متفاوتی دارد گذر کند و همین امر باعث می‌شود که یک چرخه را برای تأیید بگذراند. بنابراین در بلاکچین تزوس نیازی به هارد فورک نیست و فقط با تأیید اکثریت سهامداران تزوس، بلاک به طور خودکار تأیید می‌شود.

    تجزیه و تحلیل قیمت آینده تزوس (Tezos)

    قبل از اینکه شروع به تجزیه و تحلیل کنیم، بیایید به روند قیمت آینده ارز دیجیتال تزوس روی نمودار نگاهی بیندازیم.

    این پیش‌ بینی از روی نمودارها است.

    تحلیل ارز تزوس

    کاهش سپرده سهام، افزایش محدودیت‌های انرژی و بنزین، و اولین پیشنهاد توسعه جامعه‌محور، همه با هم قیمت آینده تزوس را از ۰٫۴ دلار به ۱٫۰۸ دلار آمریکا رساندند. بالاترین قیمت این رمزارز، ۱۲٫۱۹ دلار در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ بود که در آن تاریخ، بازار رمزارزها به طور کلی با افزایش قیمت روبه‌رو بود.

    موارد مؤثر بر قیمت تزوس (XTZ)

    بدون شک، مشکلات و فرصت‌های بیشتری برای رشد قیمت آینده تزوس وجود خواهد داشت؛ زیرا برخی از وقایع اخیر تأثیر مثبتی بر قیمت این رمزارز گذاشته است. این یعنی رمزارز تزوس یک ارز دیجیتال وابسته و نیمه‌وابسته به وقایع مختلف است و خبرها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد در نرخ آینده آن تأثیر دارد. البته به طور کلی روند بازار نیز روی قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. اخیراً صرافی‌های بایننس (Binance)، کراکن (Kraken) و کوین بیس (Coinbase) اعلام کرده‌اند که تزوس را به لیست فروش خود اضافه کرده‌اند.

    بنابراین می‌توان گفت که موفقیت بخش استیکینگ و کسب درآمد ارز دیجیتال Tezos برای رشد قیمت آن در آینده حیاتی خواهد بود.

    جمع بندی

    رمز ارز تزوس با نماد اختصاصی XTZ، یک رمزارز وابسته است که اتفاقات و اخبار مختلف بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارند. با این حال، اکثر متخصصان و تحلیلگران ارزهای دیجیتال، آینده تزوس را موفق و صعودی ارزیابی می‌کنند.

    همراه با تیم ریبیز Reybiz  از جدیدترین اخبار و مطالب آموزشی بهره مند شوید.

    امیر فرزانفر تحیلگر و مدرس بازارهای مالی

    یوسف فتحعلیزاده تحیلگر و مدرس بازارهای مالی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *