زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity)

سالیدیتی
  • زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity) ُ سالیدیتی شاید کلمه ای نباشد که زیاد شنیده باشید ولی اتریوم کلمه یا نام دارایی است که حتما آن را بسیار شنیده اید ولی سالیدیتی یا زبان برنامه نویسی سالیدیتی خالق اتریوم و چند پروژه ی معروف دیگر است یعنی با سالیدیتی برنامه نویسی شده اند

    زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity)

    سالیدیتی (Solidity) یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای بوجود آوردن قراردادهای هوشمند است. برای این که با قرارداد های هوشمند آشنا شوید مقاله ی سالیدیتی (Solidity) زبانی برای توسعه قراردادهای هوشمند را بخوانید.

    این زبان برنامه نویسی توسط گوین وود، کریستین ریتوی‌سنر، یوئیچی هیرای و الکساندار برگساسی در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. هر برنامه ای از زبان خاصی برای برنامه‌­نویسی استفاده می­‌کند و در حوزۀ ارزهای دیجیتال، برای ایجاد قراردادهای هوشمند، برنامه‌­های غیر متمرکز و… از زبان برنامه‌­نویسی سالیدیتی استفاده می‌­شود.

    دوره آموزشی برنامه نویسی سالیدیتی

    سالیدیتی (Solidity) زبانی برای توسعه قراردادهای هوشمند

    کاربرد زبان برنامه ­نویسی سالیدیتی

     

    زبان برنامه ­نویسی سالیدیتی به ­دلیل ویژگی‌­های مثبتی چون استفادۀ آسان، دقت بالا، سازگاری مؤثری که با بلاک­چین اتریوم دارد، امنیت و شفافیت و کارایی خوبی که برقرار کرده است، کاربردهای زیر به اجرا در می‌­آورد:

    استفاده در مزایده، حراج، کیف پول و پروژه‌­های رأی­‌گیری

    مناسب برای نوشتن قراردادهای هوشمند و توسعه‌­یافتن ماشین مجازی اتریوم

    کاربرد دوم زبان برنامه‌­نویسی سالیدیتی بیشتر در نوشتن قراردادهای هوشمند است و به دلیل گسترده‌­تر­بودن مفاهیم به کار برده‌­شده در این فناوروی، در قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌­شود.

    قراردادهای هوشمند از دو بخش کد و داده تشکیل شده‌­اند و با قرار­گرفتن زبان برنامه ­نویسی سالیدیتی در داخل یک آدرس در بلاک­چین اتریوم و تعریف‌­کردن متغیر­ها و توابع پیچیده، تحلیل دریافت داده­‌ها به‌­صورت خودکار انجام می‌­گیرد.

    در واقع، زبان برنامه­‌نویسی سالیدیتی باعث به هم وصل­‌کردن بلاک‌­های قبل و بعد می­‌شود و یک زنجیرۀ به‌­هم­‌پیوسته‌­ای را می‌­سازد که احتمال هک­‌شدن را کاهش داده و تراکنش‌­ها را به­‌صورت خودکار کنترل می‌­کند.

     

    آیا یادگیری سالیدیتی درآمد خوبی دارد؟

    پاسخ مثبت است بله یادگیری سالیدیتی میتواند بسیار پر درآمد باشد امروزه الزام یادگیری سالیدیتی روز به روز برای برنامه نویسان بیشتر میشود چون پروژه های زیادی برای انجام در این زمینه درخواست می شود .

    اگر کسی پاسخ منفی داد یعنی او به کاربرد سالیدیتی و قرارداد های هوشمند و البته ارزهای دیجتال پی نبرده شاید اگر پنج سال پیش در مورد ارزهای دیجتال از اطرافیانمان میپرسیدم حتی اسم بیتکوین هم به گوش آن ها نخورده بود ولی اکنون بیش ۹۰ درصد افراد با ارز های دیجیتال آشنایی دارند شاید همین جمله گواهی بر آینده دار بودن ارزهای دیجیتال و البته زبان سالیدیتی باشد.

     

    پردازشگر مجازی اتریوم

    evm

    قراردادهای هوشمندی که با استفاده از زبان سالیدیتی نوشته می‌شود بر روی پردازشگر مجازی اتریوم یا Ethereum Virtual Machine اجرا می‌شود. این پردازشگر تنها به قراردادهای هوشمندی که بر روی آن اجرا ده دسترسی دارد و به جز این به هیچ اطلاعات دیگری در شبکه دسترسی ندارد. در اینجا قصد معرفی EVM را نداریم، فقط به خاطر داشته باشید که قراردادهای هوشمندی که با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی نوشته شده، بر روی پردازشگر مجازی اتریوم راه اندازی و اجرا می‌شود.

    سالیدیتی یکی از زبان‌های برنامه نویسی موجود برای توسعه برنامه روی پردازشگر مجازی اتریوم (EVM) است. کلاس‌ها و کتابخانه‌های زیادی در سالیدیتی وجود دارند که می‌توانند به توسعه یک قرارداد هوشمند توسط شما، بدون هیچ زحمتی کمک کنند. مهمترین محیط های توسعه نرم افزار (IDE) برای برنامه نویسی به زبان سالیدیتی عبارتند از:

    • ریمیکس Remix
    • ویژوال استدیو Visual Studio (با استفاده از پلاگین)
    • اتر اتم Ether atom (با استفاده از پلاگین)
    • ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Solidity

    مزایای زبان برنامه نویسی سالیدیتی

    در زبان برنامه نویسی سالیدیتی، چندین عملکرد اضافی ارائه شده است که باعث می شود نسبت به سایر زبان های مبتنی بر اتریوم برتری داشته باشد.  
    زبان برنامه نویسی Solidity، جدا از انواع داده های پایه، از انواع داده های پیچیده و متغیرهای عضو نیز پشتیبانی می کند. ساختارهای داده مانند نقشه برداری، با برنامه نویسی Solidity سازگار هستند.
    – 
    زبان برنامه نویسی. سالیدیتی برای فعال کردن ایمنی، یک رابط باینری برنامه (ABI) ارائه می دهد.  اگر کامپایلر با عدم تطابق نوع داده برای هر متغیری مواجه شود، ABI با خطا مواجه می شود.
    – 
    زبان برنامه نویسی Solidity از وراثت چند گانه با خطی سازی C3 پشتیبانی می کند که از الگوریتمی پیروی می کند تا روشی را که باید در صورت وراثت چندگانه استفاده شود، تعیین شود
    زبان برنامه نویسی سالیدیتی به “مشخصات زبان طبیعی” برای تبدیل مشخصات کاربر محور به زبان قابل فهم ماشین اشاره دارد.
    زبان برنامه نویسی سالیدیتی  ویژگی های ارثی را در قراردادها از جمله ویژگی های ارثی چند سطحی ارائه میکند.

    معایب زبان برنامه نویسی سالیدیتی

    – پس از بستن قرارداد نمی توان آن را ارتقا داد و نمی توانیم ویژگی های جدیدی را به آن اضافه کنیم.
    – از آنجایی که solidity یک زبان جدید در بازار است، نسبت به زبان های دیگر مانند Python، و ++C Javascript دارای اشکالات بیشتری است.
    – در مورد اشکالات، زبان های دیگر برتری مشخصی نسبت به آن دارند، زیرا زبان های مختلف تعداد زیادی توسعه دهنده برای حل مشکلاتشان دارند.
    – ساختار و استفاده آرایه ها و رشته ها به دلیل در دسترس نبودن طبقه بندیهای استاندارد بسیار پیچیده است (هر زبانی طبقه بندی خود را برای انجام عملکردها دارد).
    – در قراردادهای هوشمند، گفتن همه چیز در مورد مشکلات دنیای واقعی به هر زبانی کار آسانی نیست، زیرا زبان ها بر اساس دستورات داده شده توسط ما کار می کنند.
    – داده ها فقط از طریق تراکنش ها در دسترس هستند. هیچ منبع دیگری برای اطلاعات وجود ندارد که از نظر کارکرد مؤثر دستگاه مشکلی ایجاد کند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *